Ovo je dio sadržaja iz arhive stare web stranice 2008. do 2012.; adresa župne web stranice www.zupa-rogoznica.hr
U ovom tjednu kršćani bi se trebali još snažnije posvetiti razmišljanju o muci i smrti Kristovoj te smislu patnje i križa. Ovi dani patnje, boli i žalosti postaje su križnoga puta koje nas vode u konačnu pobjedu USKRS, u preobraženi svijet u kojemu su naši grijesi otkupljeni, u svijet vjere, svjetla, radosti i nade.
Kristovi vjernici i čitava crkva
prisjećaju se Večere Gospodnje i ustanovljenja Euharistije.
Na ovaj je dan Isus posljednji put proslavio sa svojim
učenicima blagdan Pashe i ustanovio svećenički red.
Danas je Isus ostavio svijetu znakove svoje trajne
prisutnosti u kruhu i vinu, „Ovo činite meni
na spomen“ i tako predao čovječanstvu svoje
Tijelo i Krv kao novu mànu, kao polog pobjede
nad zlom i smrću. Na današnji je dan Isus izdan od
Jude, uhićen, ispitivan pred svećenstvom i rimskim
namjesnikom Pilatom.
Nakon što je Isus oprao noge svojim učenicima, reče
im: „ Razumijete li što sam vam učinio? Vi mene
zovete Učiteljem i Gospodinom. Pravo velite jer ja
to i jesam! Ako dakle ja – Gospodin i Učitelj,
vama oprah noge, treba da i vi jedni drugima perete
noge. Primjer sam vam dao da i vi činite kao što ja
vama učinih.“ (Iv 13,12-15)
Danas je blagdan poniznog služenja, darivanja i suosjećanja.
Isus zna da nam treba glava i voditelj u koje se možemo
uzdati ali isto tako Isus nam svojim činom daje primjer
kako to ima izgledati i kako moramo postupati jedni
prema drugima, u ljubavi kojom uprisutnjujemo Krista
među nama.
Gospodin je pod prilikama kruha i vina trajno prisutan
među nama. Predajući nam se za hranu, Isus prvi ostvaruje
u svojoj osobi program što ga je predložio apostolima
po kojemu nitko nema veće ljubavi od one kad netko
daje život za braću svoju. ( Iv 15,13)
Eloi, eloi lama sabaktani!
Dan je ovaj u svakom pogledu poseban. Jutros nas neće
probuditi zvono s kampanela. Unutrašnjost crkve odaje
napuštenost. Svijeće ne gore, ni cvijeća nema. Oltari
su ogoljeni, vrata Tabernakula otvorena, grobna tišina.
Pred oltarom Svetog Križa – Božji grob.
„ Gospodine ne ostavljaj me! Bože moj, ne udaljuj
se od mene!
Požuri se meni u pomoć, Gospodine, spase moj! Ps 38(37)
U tišini, u samoći dođi i ti, i prepoznaj se među
sudionicima prvog Velikog Petka.
Čovjek – Bog, bez ljage grijeha, raspet i umro
na križu radi nas, tebe, mene. On koji je uzeo naše
grijehe, patnju i smrt i svojom nas smrću toliko uzljubio,
darovavši nam vječni život.
Dan ovaj nije dan tuge nego razmatranje Kristove smrti,
izvora našega spasenja utemeljenog na vodi i krvi
što je potekla sa križa.
Liturgija Velikoga petka započinje činom prostracije.
Služba riječi, zatim slijedi pjevanje evanđeoskog
izvještaja o Muci. Tipičan element Velikog petka je
litanijska molitva vjernika koja potječe iz prvotnog
kršćanstva, a ostala je do današnjih dana.
Drugi dio obilježen je klanjanjem križu. „ Evo
drvo križa... Dođite, poklonimo se.“
Evo, po drvetu križa dođe radost i spasenje svemu
svijetu. Puče moj, ja tebe uzvisih velikom kripošću,
a ti mene raspe na drvu križa.
Treći dio liturgije je Sveta Pričest. Danas ne izgovaramo
riječi „ Ovo je moje tijelo... Ovo je moja krv...“
Slijedi procesija oko crkve, a zatim se pjeva starinski
napjev „Ispovidite se“
Narod se razilazi u tišini, a crkva ostaje u išćekivanju
Kristova uskrsnuća. Božja ljubav prema nama ljudima
pokazuje se u kristovoj muci i smrti odakle struji
život – Otajstvo vjere.
Ovako govori Gospodin: Kad u nevolji budu, iskat će me.“ Hajde, vratimo se Gospodinu! On je razderao, on će nas iscijeliti, on je udario, on će nam poviti rane, poslije dva dana oživit će nas, trećeg će nas dana podignuti i mi ćemo živjeti pred njim.“ ( Hoš 6, 1-3a)
Isus počiva u grobu. Njegovo otkupiteljsko djelo za
čovječanstvo je dovršeno. Sa sobom je ponio sve naše
grijehe i opačine. Nad grobom – Majka –
ali nije sama. Upućena je ljubljenom učeniku, postavši
tako i naša majka, naš uzor u boli i dostojanstvu.
Vazmeno je bdjenje slavlje Božje riječi i molitve,
a započinje blagoslovom ognja i hvalospijevom svijeći:
„ Ovo je noć koja svjetlošću stupa, rasprši
tmine grijeha ... „ Svjetlo Kristovo unosi se
u crkvu kako bi plamen svijeće raspršio tamu i unio
svjetlo u današnji svijet.
Danica koja ne zna zalaza, to je Krist uskrsli. Dionici
slavlja pale svoje svijeće. U Božjoj riječi čitaju
se odlomci Staroga zavjeta u kojima se otkriva poruka
spasenja što ju je Bog obećao svome narodu. Svi događaji
Staroga zavjeta vode nas ka punini vremena –
Kristu – Gospodaru vjekova.
Potom slijedi Slava. Za vrijeme pjevanja zazvonit
će zvona koja nisu zvonila od Velikog četvrtka. Obilju
obreda Velikog četvrtka pridružuje se i Krsna služba,
odnosno blagoslov vode. Obnavljaju se krsna obećanja
koja smo dali Bogu preko naših roditelja i kumova.
Vrhunac Kristove prisutnosti je euharistijska služba
„Svetoj Žrtvi uskrsnici dajte slavu krštenici!“
O, zaista blažene noći, koja jedina zavrijedi znati
vrijeme i čas, kad je Krist od mrtvih ustao. Ovo je
noć o kojoj je pisano: I noć će sjati kao dan, i noć
mi je svjetlo u radosti mojoj. Ova uskrsna sveta noć
ništi grijehe, pere krivice i nevinost vraća palima,
a radost tužnima.
objavljeno 09. travnja 2009.