Župa  Uznesenja Blažene Djevice Marije - efekt

...povratak

SVETO TRODNEVLJE – VELIKI TJEDAN

Veliki tjedan središte je i vrhunac kako cjelokupne liturgije tako i našeg vjerničkog života. Tjedan je to u kojemu se odigrala drama povijesti spasenja čovječanstva i poticaj svima na istinsko obraćenje i nasljedovanje Isusa Krista.

VELIKI ČETVRTAK

Večera Gospodnja

Veliki četvrtak nam uprisutnjuje vječni novi Savez koji je Krist sklopio sa svojim narodom u svojoj krvi. „Isus, da bi vlastitom krvlju posvetio narod, trpio je izvan vrata. Stoga iziđimo k njemu izvan tabora noseći njegovu muku, jer nemamo ovdje trajna grada, nego onaj budući tražimo. Po njemu, dakle, neprestano prinosimo Bogu žrtvu hvalbenu, to jest plod usana što ispovijedaju ime njegovo. ( Heb 13,12-15)
Na Veliki četvrtak, Kristovi vjernici i čitava Crkva, prisjećaju se Večere Gospodnje koju je Gospodin dao pripremiti svojim učenicima u čast blagdana Pashe, spomena na oslobođenje iz egipatskog sužanjstva. „ Svom sam dušom čeznuo ovu Pashu blagovati s vama prije svoje muke. Jer kažem vam, neću je više blagovati dok se ona ne završi u kraljevstvu Božjem. ( Lk 22, 15-16)
Isus je današnjim činom svijetu ostavio znakove svoje trajne prisutnosti u kruhu i vinu, predajući svoje Tijelo i Krv kao polog i garanciju pobjede nad zlom, grijehom, patnjom i smrću. Danas, Isus je izdan od Jude, uhićen i ispitivan pred svećenstvom i rimskim namjesnikom Pilatom.
Znajući da mu se bliži čas da prijeđe s ovog svijeta Ocu, Isus natoči vodu u praonik i počne učenicima prati noge. Reče im: Razumijete li što sam vam učinio? Vi me zovete Učiteljem i Gospodinom. Pravo velite jer ja to i jesam. Zaista, zaista kažem vam: nije sluga veći od gospodara, niti poslanik od onoga koji ga posla. (Iv13, 12-16)
Ovim činom, Isus nam pokazuje da je cijeli njegov život i skora smrt – darivanje, služenje, suosjećanje, a nadasve LJUBAV prema čovjeku.
„Blago onima koji su pozvani na gozbu Jaganjčevu! poziv je to da uđemo u zajedništvo s Gospodinom i među sobom, kako bismo postali djeca Božja i baštinici Neba.
Euharistija, najuzvišeniji je čin Isusova potpuna darivanja koja preobražava nas i naš život usmjerujući ga ka ljubavi prema bližnjem, ka miru, ka Riječi života vječnoga.

VELIKI PETAK

Raspeće i Magdalena

"Raspeće i Magdalena", Luca Signorelli, oko 1500.godine

„ Opkolio me čopor pasa, rulje me zločinačke okružile. Probodoše mi ruke i noge, sve kosti svoje prebrojiti mogu, a oni me gledaju i zure na me. Razdijeliše među se haljine moje i za odjeću moju baciše kocku. (Ps 22(21)
Zvona su utihnula, crkva odaje napuštenost, oltari su ogoljeni. Vrata Svetohraništa otvorena, pred oltarom Svetog Križa „Božji Grob“. Ni svijeće ne gore. Mir, posvuda mir.
Dan je ovo potpunog ljudskog pada i sramote u kojem je ova naša zemlja primila na sebe zločin ubojstva samoga Boga. Čovjek-Bog bez ljage grijeha raspet, umire na križu radi nas, naše zloće, griješnosti, oholosti, opaćina. Isus Krist prinosi se na križ kao žrtva za spas svijeta. Križ postaje znak pobjede, slave, vrelo spasenja.
Isusov „čas“ preobrazio je svijet. Taj čas patnje, vlasti Tame, čas je pobjede svijetla i života nad tamom i smrću.
„ Krist je trpio za nas i ostavio nam primjer da idemo stopama njegovim. On koji grijeha ne učini, nit mu usta prijevaru ne izustiše: on koji na uvredu nije uvredom uzvraćao i mučen nije prijetio, prepuštajući to Sucu pravednom; on koji u tijelu svom grijehe naše ponese na drvo da umrijevši grijesima, pravednosti živimo; on čijom se modricom izliječismo. (1Pt2, 21-24)

VELIKA SUBOTA

Izmučeno, sveto Isusovo tijelo počiva. Žene, Kristove suputnice i supatnice ostaju podno križa. Promatrale su kako je Isusovo tijelo sahranjeno. Čim je vrijeme dopustilo, s miomirisima i povojima uputiše se grobu. Božjom snagom kamen grobni otkotrljan. „ Što tražite živoga među mrtvima (Lk 24,5) Nije ovdje, uskrsnuo je (Lk 24,6) riječi su koje žene čuše. Čudesna novost koju žene primiše i objaviše učenicima njegovim. Bogu ništa nije nemoguće! Isusov životni put koji je on najavio, i na koji je pozivao „ Dođi i slijedi me! ključ je za uskrsnu tajnu.
On traži malene, jednostavne ljude koji će pred njegovim grobom kleknuti, pomoliti se, otvoriti mu svoje srce i nastaviti svoj životni križ uz njega, po njemu do vječnosti. Grobna jama nije kraj. Ona je početak života u Kraljevstvu Gospodnjem, u savršenoj dovršenosti.

Vazmeno bdijenje započinje blagoslovom ognja i hvalospjevom Vazmenoj svijeći:
„ Ovo je noć koja svjetlošću stupa ...“ Svijetlo Kristovo unosi se u crkvu kako bi plamen svijeće raspršio tamu i unio svjetlo u današnji svijet. Dionici slavlja na uskrsnoj svijeći pale svoje svijeće pjevajući Vazmeni hvalospjev.
U liturgiji Velike subote čitaju se odlomci Staroga zavjeta u kojima se slušamo o Božjim zahvatima u povijesti izraelskog naroda Svi događaji Staroga zavjeta vode nas ka punini vremena – Kristu Spasitelju i Otkupitelju, Gospodaru vječnosti. Nakon posljednjeg čitanja slijedi Slava koja se nije pjevala u vremenu korizme.
Obilju obreda Velike subote pridružuje se i blagoslov vode kojem prethode litanije Svih svetih. Obnavljaju se krsna obećanja koja smo dali Bogu sami ili preko naših roditelja i kumova.
Vrhunac Kristove prisutnosti je euharistijska služba pod kojom nam daje samoga sebe za naše suobličenje njemu, Proslavljenom Sinu Božjemu.

O, zaista blažene noći, koja jedina zavrijedi znati vrijeme i čas, kad je Krist od mrtvih ustao. Ovo je noć u kojoj je pisano: „ I noć će sjati kao dan, i noć mi je svjetlo u radosti mojoj“. Ova uskrsna sveta noć ništi grijehe, pere krivice i nevinost vraća palima, a radost tužnima.
( Vazmeni hvalospjev)
 

objavljeno 1. travnja 2010..

 

...povratak